Koeajo: Opel Astra Innovation 1.0 Turbo S/S ECT
Uuden Opel Astra K:n myynti on lähtenyt hienosti käyntiin.
Tosin vielä verrattuna 90-luvun lopun myyntimenestykseen ero on suuri.
Viisiovinen malli on alkuvuonna noussut myydyimmäksi viisioviseksi hatchback
autoksi Suomessa. Ensimmäisen kolmen kuukauden aikana Astroja on rekisteröity noin 900kpl.
Värin nimi on Deep Sky Blue, kuvissa autoista toinen on Enjoy ja toinen Innovation
Uuden Astran koeajo ECT robotti vaihteistolla oli
kokonaisuutena miellyttävä kokemus. ECT vaihteiston lisähinta on erittäin
kohtuullinen 600€ – 700€. ECT on robottiautomaatti ja käytön kannalta auto
muistuttaa automaattivaihteista autoa. Robottivaihteistojen heikkous on
nykivyys vaihtohetkillä. Kaksoiskytkinvaihteisto on kehittyneempi ja
monimutkaisempi kehitysversio robottivaihteistosta. Etuina kaksoiskytkimeen on
yksinkertaisempi usein kestävämpi rakenne ja erityisesti edullisempi hinta. Tietysti
pehmeintä kyytiä tarjoaa perinteinen automaattivaihteisto, mutta se on
kalliimpi valmistaa ja momentinmuuntimen vuoksi kulutus kohoaa hieman korkeammaksi.
ECT vaihteistolla Astran kulutus onkin noin desilitran vastaavaa manuaali
pienempi. Astrassa vaihteita on vain viisi ja tässä onkin suurin heikkous.
Moottoritiellä jo 80km/h nopeudessa kone käy 2000 kierrosta minuutissa. Vaihteistoa
yritetty saada pehmeämmäksi, mutta tietyissä tilanteissa nykimisiä esiintyy,
vaikkakin kuljettaja voi omalla ajotavalla vaikuttaa menon tasaisuuteen.
Robottivaihteisto on kuitenkin täysin järkevä valinta autoon, jos haluaa hieman
enemmän ajamisen helppoutta.
Vaihdevalitsin näyttää samanlaiselta kuin manuaaliautossa.
Suoritusarvot Astran peruskoneessa eivät ole mitenkään
mairittelevat. Tehoa pienestä kolmisylinterisestä moottorista otetaan 77kw ja
vääntöä kone tarjoaa 170nm. Manuaalimallissa kiihtyvyys 0-100km/h on vielä
kohtuullinen 11,2 sekuntia, mutta ECT vaihteistolla käytetty aika on 12,7 sekuntia
ja farkkuna vielä hieman hitaampi. Huippunopeus
autolla on näihin arvoihin verrattuna erinomainen 200km/h, mutta Suomessa suurella
huippunopeudella ei tee juuri mitään. Usein numeroista voi päätellä paljon,
mutta Astra pääsi yllättämään erinomaisella käytännön suorituskyvyllä. Mitään
sporttista ei ole tietenkään tarjolla, mutta robottivaihteinen pikku Astra
kulkee erinomaisesti muun liikenteen rytmissä. Moottorin ja vaihteiston
yhteistyö on huomattavan hyvin toimivaa. Autossa on start/stop järjestelmä ja
aina pysähtyessä moottori sammuu, vaikkapa liikennevaloissa. Usein ihmiset
pitävät järjestelmää ärsyttävänä automaattiautossa ja voikin olla sitä hitaasti
etenevässä jonoajossa. Astrassa moottori käynnistyy heti jarrun avaamisen
jälkeen. Monesti pääsikin käymään näin, että liikennevaloissa odotellessa auton
moottori käynnistyi vahingossa liian aikaisin, kun jarrua hieman avasi.
Toisaalta on parempi että moottori reagoi nopeasti. Automaattivaihteiston
yhteydessä sähkökäyttöinen seisontajarru on lähes välttämättömyys. Pysäköinti
on helppoa ja liikkeelle lähtiessä voi vain lähteä ajamaan. Kuljettajan ei
tarvitse avata seisontajarrua käsikäyttöisesti. Ihmetyttääkin mihin ihmiset
oikeasti tarvitsevat käsijarrun vipua. Ehkä leikkimistä varten sitten, mutta
sähkökäyttöinen seisontajarru on huomattavasti järkevämpi ja vie vähemmän tilaa
auton keskikonsolissa. Enjoy versiossa perinteinen käsijarru tuntui hieman hankalalta käytön kannalta.
Led valot ovat erittäin älykkäät
Erityisesti silloin kun ajaessa huomio ei kiinnity mitenkään
ajo-ominaisuuksiin, on auton ajettavuus kunnossa. Astran ajettavuus on hyvällä tolalla. Ohjaus
on huomattavasti parantunut J –malliin verrattuna. Ohjauksen vaste on nyt
moottoritienopeudella raskaampi ja auto herättää luottamusta tasaisella
etenemisellä. Moottoritie nopeudella renkaista tuleva meteli on hieman liian
selkeä. Astra ei ole metelöivä omassa luokassaan, mutta edellismalliin
verrattuna melutaso on säilynyt samana. Tosin J-mallin Astran parhaita
ominaisuuksia oli juuri hiljaisuus. Uudessa mallissa olisi toivonut vielä
parempaa äänieristystä ja ehkä rengaskoko olisi voinut olla järkevämpi. Mutkatiellä
auto on nopeasti reagoiva ja hauska ajettava. Kaupunki ajo sujuu
huomaamattomasti ja vain parkkipaikalla toivoisi hieman kevyempää ohjausta. Astra
tosin kääntyy aivan riittävän näppärästi ja pysäköinti tutkien ja kameran
avulla peruuttaminen on helppoa. Viistoperän näkyvyys takaviistoon peruuttaessa
on heikko ja takalasi kovin pienikokoinen. Sivupeilit taas tarjoavat hyvin
näkyvyyttä ja etuviistoon ei katveita muodostu ainakaan enempää kuin
keskimäärin autoissa tänä päivänä.
AGR penkit saa Innovation varusteluun veloituksetta valitsemalla edullisen kampanjapaketin
Edessä tilaa on erinomaiseste ja laajat istuimen sekä
ohjauspyörän säädöt takaavat kaikenkokoisille hyvän ajoasennon. Keskikyynärnoja
on pituussuunnassa säädettävissä, mutta korkeussäätö voisi olla hyvä lisä. Takapenkillä
on riittävästi päätilaa normaalipituiselle miehelle. Polvitilaa on hyvin ja
keskitunneli ei haittaa jalkoja. Leveytensä puolesta takana on tilaa vain
kahdelle aikuiselle. Tosi mikään auto tässä kokoluokassa ei tarjoa hyviä tiloja
kolmelle aikuiselle. Tavaratilan jakaminen käy kahdessa osassa. Lisähintaan on
saatavilla kolmessa osassa jaettava takaselkänoja ja samalla taakse
keskipaikalle tuleva kyynärnoja. Tavaratilan koko on viistoperässä liian pieni perhe käytössä, mutta kokoluokassaan normaali.
IntelliLux
LED Matrix ajovalot saa vain Innovation malliin. Halogeenivalojen
yhteydessä päiväajovalot Astrassa toimivat ledeillä ja onneksi lähes kaikissa
myydyissä Astroissa on valojen älykäs automatiikka. Ajovalot syttyvät hämärässä
ja tunneliin ajettaessa. Astrassa takavalot eivät valitettavasti toimi
päivävalojen kanssa, mutta hyvällä kelillä auton pimeästä perästä ei ole
suurtakaan haittaa. Ongelmat tulevat huonoissa keliolosuhteissa ja pimeällä
kaupunki tiellä, mikäli valot eivät automaattisesti toimi on kuljettajan itse
muistettava valojen käyttö. Matrix valot on toteutettu täysin ledeillä ja
perusidea on että pimeällä voit ajaa kokoajan kaukovalot päällä. Valot luovat
vastaantulijoiden eteen tummennuksen, jotta muut tienkäyttäjät eivät häikäisty.
Näin näkyvyys on huomattavasti parempi, kuin lähivaloilla ajaen vastaavassa
kohtaamistilanteessa. Tietysti vastaavanlainen verho tehdään myös edellä
ajavien autojen kohdalle. Valot osaavat myös mukautua eriajotilanteisiin
esimerkiksi ohjauksen mukaan. Nopeuden laskiessa valaistaan leveämpää aluetta
ja moottoritienopeudessa valokuvio pitenee. Valot ovat hyvät, mutta led valojen
kirkkaus aiheuttaa sen että raja pimeän ja valaistun alueen välillä on suuri.
Ihmisen silmä tottuu valoisuuteen ja hämärä näyttää vielä pimeämmältä.
Ledvalojen tulisi tarjota huomattavasti suurempaa valaistua aluetta ja tässä
Astrakaan ei ole täydellinen. Parasta on kuitenkin mahdollisuus pitää kaukovalot
kokoajan päällä.
Enjoy mallin kojelauta. Innovation vaikuttaa sisältä huomattavasti laadukkaammalta.
Onko Astra pikkumoottorilla ja robottivaihteistolla hyvä
valinta autoksi? Varmasti on. Opel on saanut autojen kestävyyden hyvälle
tasolle, mutta takuu ajan lyhyys voi vaikuttaa monen ostajan auton valintaan.
Opel tarjoaa Suomessa vain kahden vuoden takuuta, vaikka moni myyjä on
pidentänyt takuu aikaa. Näin Astra tarjoaa hyvät tilat, erinomaisen
ajettavuuden, toimivan moottorin ja huippuvarustelun edulliseen hintaan. Tämä
varmasti on yksi parhaista autoista hintaansa nähden.
Hinta Enjoy 22 715,67€ - Hinta Innovation 23 819,46€
Auton tiedot: Opel Astra 5-ovinen Innovation 1.0 Turbo S/S ECT
Moottorin iskutilavuus 998, sylinterien määrä 3, Jakopää ketjulla, Vaihteisto ECT5 viisivaihteinen robotti
Teho 77kw / 105hv / 5500rpm, Vääntö 170nm / 1800 - 4250rpm
Kiihtyvyys 0-100km/h 12,7s
Polttoaineen kulutus 4,2 - 4,3 l/100km, Koeajossa noin 6 litraa, Päästöt CO2 96-100g/km
Auton omamassa 1263 - 1288kg, Perävaunumassa 1230 - 1150kg
Pituus 4370mm, Korkeus 1485mm, Leveys 1809mm, Akseliväli 2662mm
Tavaratilan tilavuus 370l
Enjoy vakiovarusteina mm. IntelliLink -multimedia 7" kosketusnäyttö, vakionopeussäädin ja lämmitettävä ohjauspyörä. Enjoy More -paketti noin 570€ sis. mm. ilmastoinnin automatiikan, sadetunnistimen, automaattisesti himmentyvän taustapeilin, etusumuvalot ja pysäköintitutkat eteen ja taakse.
Innovation varustelu tarjoaa Enjoy Moren lisäksi mm. Opel Eye -kamera (liikennemerkki tunnistus, kaistavahti, törmäyksen esto alhaisissa nopeuksissa), sähkökäyttöinen seisontajarru, avaimeton ovien avaus ja lämmitettävät takaistuimen reunapaikat. Innovation paketti noin 580€ tarjoaa lisäksi AGR-istuimet,katvevaroittimen, peruutuskameran ja pysäköintiavustimen.
Moottorin iskutilavuus 998, sylinterien määrä 3, Jakopää ketjulla, Vaihteisto ECT5 viisivaihteinen robotti
Teho 77kw / 105hv / 5500rpm, Vääntö 170nm / 1800 - 4250rpm
Kiihtyvyys 0-100km/h 12,7s
Polttoaineen kulutus 4,2 - 4,3 l/100km, Koeajossa noin 6 litraa, Päästöt CO2 96-100g/km
Auton omamassa 1263 - 1288kg, Perävaunumassa 1230 - 1150kg
Pituus 4370mm, Korkeus 1485mm, Leveys 1809mm, Akseliväli 2662mm
Tavaratilan tilavuus 370l
Enjoy vakiovarusteina mm. IntelliLink -multimedia 7" kosketusnäyttö, vakionopeussäädin ja lämmitettävä ohjauspyörä. Enjoy More -paketti noin 570€ sis. mm. ilmastoinnin automatiikan, sadetunnistimen, automaattisesti himmentyvän taustapeilin, etusumuvalot ja pysäköintitutkat eteen ja taakse.
Innovation varustelu tarjoaa Enjoy Moren lisäksi mm. Opel Eye -kamera (liikennemerkki tunnistus, kaistavahti, törmäyksen esto alhaisissa nopeuksissa), sähkökäyttöinen seisontajarru, avaimeton ovien avaus ja lämmitettävät takaistuimen reunapaikat. Innovation paketti noin 580€ tarjoaa lisäksi AGR-istuimet,katvevaroittimen, peruutuskameran ja pysäköintiavustimen.
Moikka. Hyvä teksti ooppelista! Oisin kuitenkin halunnut vielä kysellä tarkemmin tuosta Easytronic 3.0-vaihteistosta?
VastaaPoista