sunnuntai 5. kesäkuuta 2016

KOEAJO: Poniauto - Mustang V8


Mustang mielletään nykyisellään Amerikkalaiseksi muskeliautoksi. Auto on ollut myynnissä vuodesta 1964 lähtien, mutta Suomeen ei ole Mustangia virallisesti tuotu aikoihin. Nykyinen malli 6. sukupolvi on nyt myös Suomessa tarjolla joillakin Ford jälleenmyyjillä.

Keulalla on perinteinen logo ja ilme on edeltäjää voimakkaampi 



Suurehkoista ulkomitoistaan huolimatta auton tilat ovat pienet. Etutilat kyllä riittävät suuremmallekin kuljettajalle. Takapenkille ei kannata aikuisen miehen edes yrittää. Tilaa on olemattoman vähän ja pidemmän kuljettajan takana polvitilaa ei ole. Siis etuistuin on takapenkissä kiinni. Tavaratila ei ole onnettoman pieni, mutta täyttyy jo mukavasti kahden hengen matkatavaroista. Mustang ei sovi perheauto käyttöön edes kakkosautoksi. Ehkä sitä ei sellaiseksi ole tarkoitettukaan, mutta vaihtoehtona EcoBoost Mustangille voisi olla vaikkapa Ford Focus RS. Focus sopisi myös perheautoksi, tosin tyyli on samasta moottorista huolimatta täysin toisenlainen.



Näkyvyys ulos ei ole niin huono kuin voisi olettaa. Suoraan edessä konepelti näkyy pitkälle eteenpäin. A-pilarit ovat paksut, mutta eivät vaarallisen peittävät. Taakse näkyvyys peileistä ja takaikkunasta on luonnollisesti heikko, mutta peruuttamista auttaa sopivan terävän kuvan tarjoava peruutuskamera. Olisikin suotavaa että peruutuskamera vaadittaisiin kaikkiin uusiin autoihin.

Kaikki näyttää kojelaudassa tyylikkäältä, mutta vaikkapa Ford Focusiin verrattuna laatuvaikutelma on heikko.
Suurin osa napeista ja toiminnoista on käyttäjän kannalta toimivasti aseteltu.

Sisustuksen laatuvaikutelma ei Amerikan autoissa perinteisesti ole ollut korkea. Euroopassa odotetaan että kaikki kojelaudan muoviosat on pehmustettu ja tarkasti asetettu paikoilleen. Mustangin kojelauta edustaa täysin amerikkalaista tyyliä. Kaikki näyttää hyvältä, mutta ei kestä tarkempaa kritiikkiä.Ohjauspyörän nappeja lukuunottamatta kaikki vaikuttaa kuitenkin järkevästi sijoitetulta ja autoon on helppo tottua.


Kuljettajan istuin on toimiva ja ajoasento myös pidemmälle kuljettajalle hyvä, mutta ei sisällä erikoissäätöjä urheiluistuinten tapaan. Lisäksi istuinosa on hieman kapea leveämmälle kuljettajalle.

Auton ajo-ominaisuudet ovat hieman suurpiirteiset. Se sopii tämän tyyppiseen autoon. Ohjauksen keskialue tuntuu hieman väljältä. Painavaksi autoksi Mustang taipuu mutkaan hyvin näppärästi. V8-moottorinen pikkulohko tuottaa pettymyksen voiman tuotossa. Hevosvoimia on tarjolla peräti 418, mutta konetta on kierrätettävä korkealle ennen kuin tehoa on tarjolla. Suuri massa tekee menosta hankalampaa. Mustangin kiihtyvyydeksi V8-moottorilla luvataan 4,8 sekuntia 0-100km/h. Konetta joutuu kierrättämään korkeille kieroksille, jotta tehon saa käyttöön. Moottorin äänet tälläisestä koneesta ovat komeat, mutta auton sisälle ei koneen ääniä paljonkaan kuulu. Jos autossa arvostaa ääniä, kannattaa avata ikkunoita tai miksei hankkisi Mustangia avomallisena.
  
Tarjoaako uusi Ford Mustang riittävästi rahalle vastinetta? Hieman vaikea on mennä vastaamaan kyllä tähän kysymykseen. Erityisesti 5,0 litran V8 moottorinen versio maksaa Suomessa veroineen kohtuuttoman paljon, yhteensä 79915,92. Verojen osuus hinnasto on yli kolmekymmentä tuhatta euroa. 2,3 EcoBoost voisi olla järkevämpi vaihtoehto 55611,57 alkaen hinnallaan.

Moottori koeajoautossa oli V8




Moni pitää sinusta – käytä turvavyötä

torstai 2. kesäkuuta 2016

”Se on asennekasvatusta”


Hienoa Lauri ja Tuulilasi -lehti! Nyt näyttää aikaisempi lehden linja parantuneen näihin liikenne asioihin. Asiallista pohdintaa ja myös aikaisemmin näytti hyvältä.

Uudempi auto tarjoaisi jo huomattavasti enemmän passiivisia ja erityisesti aktiivisia turvavarusteita

Nuorten mieskuljettajien käyttäytymiseen ei auta kuin asennekasvatus. Olisi hienoa, jos kaikki autot olisivat turvallisia ja täynnä nykyaikaista tekniikkaa, mutta ainakin vielä on täysin laillista ajaa 20 vuotta vanhalla takavetoisella 300 sarjan BMW:llä. On tärkeää kehittää ajokorttiin tähtäävää koulutusta ja kuljettajatutkintoa.




Moni pitää sinusta – käytä turvavyötä           http://espoonautokoulu.suntuubi.com

maanantai 23. toukokuuta 2016

Mopoautojen turvallisuus


Asiaan perehtymättömillä tahoilla näyttää jostain syystä olla kova into saada nuoret auton rattiin mahdollisimman aikaisin. On totta että mopoauto ei ole passiiviselta turvallisuudeltaan samaa tasoa kuin oikea auto, mutta pieni nopeusrajoitus auttaa pitämään onnettomuuksien määrän vähäisenä. On hyvä miettiä, kuinka 15-vuotias nuori toimisi kun saisi auton jossa nopeus on keinotekoisesti rajoitettu hitaaksi. Mopoissa on näitä nopeudenrajoittimia poistettu ja saatu vauhtia kasvamaan.

Kun olet itse ajamassa pienellä maantiellä, jossa on voimassa yleisrajoitus ja eteesi tulisi tällainen nopeusrajoitettu auto, kuinka toimisit tilanteessa. Jaksaisitko ajaa hitaan auton perässä? Totta kai myös mopoautoissa on sama ongelma, mutta mopoautoja on Suomen teillä muutamia tuhansia. Lakimuutoksella hitaasti liikkuvia autoja riittäisi kaikkien teiden tukkeiksi.  

Helppo ohitus mopoautosta

Millaista vahinkoa nuorikuljettaja voisi saada onnettomuudessa aikaiseksi mopoautolla ja millaista tuhoa pieni auto pystyy aiheuttamaan. Mopoauton heikkouksia ovat puutteet ajo-ominaisuuksissa ja puuttuvat aktiivista turvallisuutta parantavat järjestelmät, kuten ESP ja ABS-jarrut. Mopoauton pienempi massa pienentää myös aiheutettujen tuhojen vaikutuksia. Valitettavasti suurin osa onnettomuuksista, joissa mopoauto on ollut mukana, on juuri tämän kuljettajan aiheuttamia.

Mikäli nuorille sallittaisiin ajaminen autolla aikaisemmin, olisi koulutusta lisättävä huomattavasti vastuun kasvaessa. Parasta olisi että tällaisen auton ajamiseen vaadittaisiin vastaavanlainen koulutus kuin nykyisellään henkilöauton ajamiseen. Noin 20 teoriatuntia ja suurin piirtein saman verran ajoharjoittelua ammattilaisen opissa olisi todennäköisesti riittävä määrä opiskelua, mutta lisäksi olisi tarvetta lisätä liikenne valvontaa. Pian tulemme saamaan teillemme autoja, jotka pystyvät itsenäisesti liikkumaan täysin ilman kuljettajan toimenpiteitä. Jos vain kaikki jaksaisivat odottaa hetken, ei tarvitsisi liikenneturvallisuutta heikentää hetken mielijohteilla. Ihminen kuljettajan istuimella on auton ongelmallisin osa.





Moni pitää sinusta – käytä turvavyötä

maanantai 16. toukokuuta 2016

Toisinpäin


Suomi menee vastavirtaan muutenkin kuin vain taloudessa. Trafi pyrkii muuttamaan henkilöauton ajokortin saanti ikää niin että jatkossa kortin voisi saada jo 16 vuotiaana. Britanniassa ajo-oikeuden on saanut tähän asti 17 ikäisenä ja siellä on suunnitelmia ikärajan korottamiseen.



Ilmeisesti Trafilla virkamiehillä ei ole tiedossa, mistä onnettomuudet liikenteessä johtuvat. Varmasti nuorena oppisi paremmaksi auton käsittelijäksi, mutta vakavissa liikenneonnettomuuksissa onnettomuuksia aiheuttavat oman tilan hallinnan ongelmat. Voisikin väittää että nykyisillä autoilla, joissa kuljettaja pystyy vaikuttamaan itse ajotapahtumiin, tulisi ikärajaa myös Suomessa korottaa. Mutta voisimme ottaa Britanniasta oppia uusien kuljettajien liikennevalvontaa lisäämällä ja kehittämällä.


sunnuntai 8. toukokuuta 2016

Autokoulussa opettaa ammattilainen


Liikenneopettajan koulutukseen Suomessa kuuluu teoria ja ajo-opetusharjoittelun, lisäksi muun muassa ajoneuvotekniikkaopiskelua, lainsäädännön opiskelua, liikennepsykologiaa, kasvatustieteiden perusteita ja erityispedagogiikkaa. Liikenneopettaja käy seuraamassa autokoulussa opetusta useita tunteja ja suorittaa opiskeluaikana pitkän harjoittelujakson kokeneemman liikenneopettajan opastamana. Koulutukseen päästäkseen on oltava sopiva pohjakoulutus ja mielellään aikaisempaa työkokemusta tukemaan tulevaa työtä. Useimmat ovat toimineet aikaisemmin autonkuljettajina tai autoalalla, mutta myös aikaisemmin opettajana työskennelleitä liikenneopettajia löytyy. Liikenneopettajan osoitettava liikenneopettajatutkinnossa että on valmis työskentelemään ja vaativuus tutkinnossa on korkea, koska useita näyttökokeita hylätään. Opiskeluun menee noin kaksi vuotta.


Valmistuttuaan uusi liikenneopettaja onkin saanut erinomaisen koulutuksen ja hänellä on usein paljon aikaisempaa kokemusta liikennealan ammattilaisena. Kokenut liikenneopettaja oppii aikaa myöten, ettei koskaan ole täydellinen opettajana, vaan aina oppii uutta myös itse. Hyvä liikenneopettaja myös päivittää tietämystään osallistumalla alan koulutuksiin ja on kiinnostunut työstään myös vapaa-ajallaan. Palkka tehtyihin työtunteihin nähden on muodollinen ja työpäivät saattavat venyä pitkälle iltaan, autokoulussa liikenneopettajana toimiminen onkin kutsumusammatti. Tätä työtä tehdään liikenneturvallisuuden hyväksi.


torstai 5. toukokuuta 2016

Uutta ajattelua liikenteeseen



Ensin teiden kunnosta huolehtiva liikenneyhtiö kuulostaa huonolta autoilijan kannalta. Mutta asiaan tarkemmin perehtymällä, liikenneyhtiö voi olla järkevä vaihtoehto. Ja ainakin tämän hetkisten tietojen mukaan olisi mahdollista saada EU:n liikennerahoitusta, mikäli Suomen teistä vastaisi valtion sijaan valtion omistama liikenneyhtiö. Saisimme kaikkialle Suomeen parempikuntoiset tiet, jos kaikki toteutuisi suunnitelmien mukaan, mutta tietysti suunnitelmiin liittyy myös riskejä. Jos valtio päättäisi myydä yhtiön, voisi siitä olla ikäviä seurauksia ja myös rahoitus järjestelmä aiheuttaa suuria muutoksia. Kuitenkin liikenneyhtiön mahdollisuus kannattaa selvittää pian.

Ministeri Anne Bernerin suunnitelmien mukaan idea olisi rahoittaa yhtiötä tämän omalla maksujen keruulla autoilijoilta. Tämän pitäisi näkyä suoraan valtion verotuksen pienenemisenä. Nyt autoista maksetaan valtiolle veroa ostettaessa uusia auto, auton omistamista verotetaan vuosittain ja suurin tulolähde valtiolle on polttoainevero. Uusien autojen vero tulee tulevaisuudessa katoamaan väistämättä, koska jo nyt paineet EU taholta ovat kovat. Toivottavaa on että myös muita veroja pienennettäisiin, mikäli uusi liikenneyhtiö keräisi tien kunnossapitorahat itse suoraan autoilijoilta. Muutoin järjestelmä suosisi hyvin toimeentulevia ja rankaisisi vanhalla autolla ajavaa.

Taksilupiin liittyen on todettava että toivottavasti kaikilta kuljettajilta tulevaisuudessa vaadittaisiin koulutus työhön. Tämän ei tarvitse olla pitkä monen viikon kurssi, mutta hieman enemmän perehdyttämistä kuin nyt Uber kuljettajat ovat firmalta saaneet. Työ on vastuullista toimimista liikenteessä ja asiakaspalvelua. Pelkkä ajokortin omistaminen ei takaa vielä mitään ja asiakkaan edun mukaista on koulutettu kuljettaja.  Muutokset eivät välttämättä myöskään tule laskemaan taksilla matkustamista.


Katso oheinen Tuulilasi lehden video


tiistai 26. huhtikuuta 2016

Opetuslupaopettajille koulutusta

Ajokortin perusvaiheen voi Suomessa suorittaa opetusluvalla. Idea on että vanhemmat voivat kouluttaa lapsensa itse ajamaan. Nyt ongelmaksi on huomattu, että nykyisellään opetuslupaopettajaksi pääsee kuka tahansa taidoista riippumatta. Trafin tekemä opetuslupaopettajan koe on erittäin helppo, vaikka hylättyjä tuloksia onkin ollut. Ongelmana on että Trafi ei ole huolehtinut opetuslupaopettajien kouluttamisesta. Televisio-ohjelmassa Äidin ja isän autokoulu, on tullut esille useita vaaratilanteita ja ongelmia.

Esimerkiksi Autoliitto on hyvin tuonut palveluita opetuslupaopettajille, mutta vain harva on näitä hyödyntänyt. Lisätietoa Autoliiton Ajokoulusta löydät täältä http://www.autoliitto.fi. Olisikin tärkeää, että opetuslupaopettajana toimimiseen vaadittaisiin jonkinlainen koulutus. Se että osaa itse ajaa autoa, ei riitä ja aikaisemmin mainitussa televisio-ohjelmassa on tullut esille, että usein opettajana toiminutkaan ei osaa välttämättä ajamisen perusasioita. Tänäpäivänä koulutusta vaaditaan niin moneen muuhunkin työtehtävään. Erityisesti hankalaan asemaan ovat joutuneet ajokokeen vastaanottajat.



Ruotsissa ajokortti suoritetaan useimmiten vanhempien antamalla opetuksella, mutta toisin kuin Suomessa kaikkien on suoritettava osa opetuksesta autokoulussa. Tälläinen yhteisopetusjärjestelmä olisi varmasti toimiva järjestelmä myös Suomessa.

Suomen järjestelmä poikkeaa suuresti muista maista. Ruotsissa on autokouluopetuksen lisäksi käytössä yhteisopetusjärjestelmä, jossa osa opetuksesta on suoritettava liikenneopettajan opettamana. Britaniassa ajo-opetusta ei vaadita ennen ajokoetta, mutta erittäin vaikea ajokoe aiheuttaa sen, että käytännössä ajokokelas harjoittelee ammattiopettajan kanssa noin 40 tuntia. Silti noin joka toinen hylätään ensimmäisessä ajokokeessa. Yhdysvalloissa helppo liikennejärjestelmä ja yksinkertaiset liikennesäännöt ja kanssa autoilijoiden sosiaalinen käyttäytyminen helpottavat ajokortin hankintaa. Myös ajokokeet ovat normaalisti korttelin ympäriajoja automaattivaihteisella autolla, mutta osavaltioiden välillä on suuria eroja. Useimmissa Euroopan maissa ajo-opetus on hankittava liikenneopettajan opettamana. Esimerkiksi Saksassa on kuljettajaopetus suoritettava aina autokoulun kautta. 

Opetusluvalla on mahdollista ostaa osapalveluista autokoulusta. KATSO opetuslupapalveluita

Linkki: http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001166594.html