torstai 27. huhtikuuta 2017


Uudistukset tieliikennelaissa on harkittava tarkoin


Nyt suunnitteilla olevia tieliikennelain muutoksia tulisi vielä tarkistaa. Esimerkiksi tulevassa laissa väistämisvelvollisuus merkin vaikutus tulisi muuttumaan. Jatkossa väistämisvelvollisuuden toteaminen voi olla erittäin haastavaa.

http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/uusi-tieliikennelaki-muuttaisi-vaistamisvelvollisuutta-asiantuntija-hammastelee-myos-nastarengaskieltoa/6399434

torstai 16. helmikuuta 2017

Liikenneturvallisuus uhattuna

Yksi muutoksista liittyy tiemerkintöihin. Kaistojen ajosuuntia erottavat tiemerkinnät muutettaisiin tulevaisuudessa samanlaisiksi kuin kaistojen väliset sulkuviivat. Tätä muutosta perustellaan rahallisella säästöllä. Käytännön todellinen säästö on olematon. Todennäköisesti kustannukset tulevatkin aluksi kasvamaan, koska kaikki keltaiset viivat tulee maalata valkoisiksi. Lisäksi monilla keskustelu palstoilla on huomautettu, että lumen alta maalaukset eivät näy enää ollenkaan. Lisäksi tämä aiheuttanee vaaratilanteita nykyistä enemmän, koska jatkossa ajosuuntia ei ole yhtä helppo erottaa nopeasti.

Tulevaisuudessa jalankulkija saa yllättää autoilijan täysin pimeänä. Voi vain todeta, että voisimme oppia jotain etelä naapurimme Viron puolelta. Tallinnassa heijastimen käyttö on pakollista.

Tulevaisuudessa pyöräilijä saisi ajaa polkupyörällä aivan miten huvittaa. Mikäli pyöräilijä kaatuu, lyö päänsä asfalttiin ja vammautuu, yhteiskunta maksaa, koska pyöräilykypärä ei ole enää välttämättömyys. Ajaessasi autolla, pyöräilijä saa jatkossa ajaa eteesi täydellä vauhdilla ja sinun tulee väistää. Muista varautua myös nopeasti liikkuviin polkupyöriin. Pyöräilijän vauhti voi olla helposti yli 40km/h.

Jatkossa suojatie tulee merkitä sekä liikennemerkillä että tiemerkinnällä

Jatkossa sinä maksat myös rikkaitten sakot

Tällä hetkellä isojen sakkojen maksu määräytyy henkilön tulotason mukaan. Tulevaisuudessa tarkoitus olisi muuttaa sakot kaikille samanlaisiksi. Eli köyhemmillä sakkojen rajat nousisivat reilusti ylemmäksi ja suurituloisille annettuja tuhansien eurojen sakkoja ei enää annettaisi.

Näillä muutoksilla on tarkoitus hankaloittaa autoilua perinteisellä tapaa ja mahdollistaa automaattisesti ajavien autojen etuja. Ongelma on että nykyisellään automaattisesti ajavat autot ovat vasta alkutekijöissään. Polkupyöräilijän väistäminen yhtäkkisesti on automaattisesti ajavallekin autolle hankalaa.



LINKKEJÄ AIHEISIIN:

torstai 19. tammikuuta 2017

Liikenneverkkoyhtiö


Liikenneministeriöllä on suunnitelmissa muuttaa Suomen tiestöstä vastuu liikenneverkkoyhtiölle. Malli muuttaa autoilun verotuksen täysin. Aikoinaan kovasti vastustettu autovero poistuu kokonaan. Autoveron poistaminen on lähes pakollista, koska harvassa EU maassa tällaista järjestelmää on. Reilu kymmenen vuotta sitten autovero muutettiin hieman järkevämmäksi päästöpohjaiseksi, mutta vero aiheuttaa edelleen vapaan kaupan ongelmia.

Polttoaineverolla olisi periaatteessa helppo verottaa autoilua, mutta polttomoottorikäyttöiset autot katoavat pian käytöstä ja sähköä olisi vaikea verottaa samalla tavoin. Lisäksi polttoaineveroa on erittäin helppo kiertää, jos jättää tankkaamisen naapurimaan puolelle.

Uudella järjestelmällä pystytään saamaan kaikki tienkäyttäjät maksajiksi. Esimerkiksi ulkomaista raskasta liikennettä ei voi erikseen verottaa nykyjärjestelmällä, mutta mikäli kyseessä ei ole vero, vaan kaikkia koskeva tienkäyttömaksu, myös ulkomaisessa omistuksessa olevat kuljetusyhtiöt joutuvat ensimmäistä kertaa maksamaan teiden käytöstä.


Liikenneministeri Anne Bernerin esittämiä uudistuksia kritisoidaan paljon, mutta tavalliselle autoilijalle ne tarjoavat kaikista parhaan vaihtoehdon, erityisesti mikäli tulevaisuudessa hallituksessa ovat nuivasti yksityisautoiluun suhtautuvat Vasemmistoliitto ja Vihreät. Myöskään SDP ei perinteisesti ole jättänyt veroja autoilijalta ottamatta. Toivottavasti ratkaisuja saadaan pian, koska hankalinta on asioiden pitkittäminen erityisesti autokauppiaiden kannalta.

keskiviikko 14. joulukuuta 2016

Autokoulun ajo-opetusta halvemmalla kuin vuosikymmeniin


Autokouluopetuksen hinta on erittäin halpa verrattuna vaikkapa hintoihin kymmenen vuotta aikaisemmin. Uusissa ajo-opetuksen kokeilumalleissa ajo-opetusta oppilas ostaa tarpeen mukaan. Kortin todelliset kustannukset riippuvat tosin täysin omasta osaamisesta ja aktiivisuudesta oppimisessa. Osa opetusjärjestelmistä ei sisällä ajoharjoittelua juuri lainkaan, ja suosituin malli vain 10 tuntia. Käytännössä autokoulun opettaja päättää yhdessä oppilaan kanssa tarvittavasta harjoittelusta.

Ajo-opetuksen hintoja kannattaa vertailla tutustumalla ajotunnin hintaan. Kannattaa myös huomioida että 10 tuntia ajoharjoittelua ei välttämättä riitä.


Uudet tekniikat mahdollistavat tehokkaan oppimisen. EDlooper järjestelmä helpottaa oppilaan oppimista ja kertoo ajotunnin jälkeen paljon hyödyllistä faktaa. 

sunnuntai 13. marraskuuta 2016

VALTIO JOUTUU KUSTANTAMAAN KULJETTAJAKOULUTUKSEN UUDISTUKSEN

Mikäli kuljettakoulutusta päädytään uudistamaan tutkintopainotteiseksi, joutuu valtio ja yhteiskunta kokeilun maksajaksi. Tiukennettu kuljettajatutkinto ei minkään tutkimuksen mukaan auta parantamaan liikenneturvallisuutta. Parhaaseen tulokseen päästään kouluttamalla kuljettajia tasapuolisesti.

Yhden liikenteessä kuolleen henkilön hinnaksi on Liikenneviraston selvitykseen mukaan arvioitu maksavan 1.918.809,00€. Nuoren henkilön ollessa kyseessä hinta on vieläkin suurempi, koska hänellä tulevia työvuosia on edessäpäin useita. Trafin arvion mukaan hintaa liikennekuolemasta tulee lähes 3 miljoonaa euroa. Kustannukset valtiolle uusien kuljettajien jatkokoulutuksesta ovat huomattavasti pienemmät. Nykyisen kolmivaiheisen opetusjärjestelmän muuttaminen yksivaiheiseksi ei vaikuta lisäävästi haluun suorittaa ajokorttia, joten emme saisi kovinkaan paljoa enempää uusia kuljettajia tien päälle. Lisäksi tiukentamalla kuljettajatutkintoa yhä useampi voisi jättää ajokortin suorittamisen kesken.
  
Liikenteen valvontaa jouduttaisiin huomattavasti lisäämään. Automaattista liikenteen valvontaa lisäämällä voimme vähentää ylinopeuden ajamista, mutta valvontakameroiden hinta on erittäin korkea. Lisäksi tulevaisuudessa suhteellinen nopeusvalvontakameran tuotto jää entistä pienemmäksi. Valitettavasti automaattisella liikenteen valvonnalla emme myöskään pysty vaikuttamaan esimerkiksi rattijuoppouteen ja vaikkapa liikenneraivo tapauksiin. Tasapuolisella uusien kuljettajien kouluttamisella näiden ongelmien syntymiseen voidaan vaikuttaa ennakoivasti.
  

Monivaiheinen kuljettajakoulutus ei aiheuta valtiolle kuluja, vaan onnistuu jopa vähentämään niitä. On kuitenkin toivottavaa, että valtio keskittää kustannuksia tieverkoston parantamiseen ja liikenteen valvonnan lisäämiseen.




_________________________________________________________________________________

Moni pitää sinusta – käytä turvavyötä

maanantai 7. marraskuuta 2016


KEMIÖ

Taas viikonloppuna Kemiössä tapahtui valitettava onnettomuus, jonka taustalla ei ole esimerkiksi heikko auton käsittelytaito. Maassamme tapahtuvat liikenneonnettomuudet johtuvat kuljettajan tekemistä vääristä päätöksistä. Esimerkiksi tässä tapauksessa suuri ajonopeus edesauttoi onnettomuuden syntyä, mutta tärkeä kysymys on, miksi turma-auton kuljettaja ajoi liian suurella nopeudella. 

Kuljettajaopetuksen jatkokoulutuksella pystytään tehokkaasti parantamaan kaikkien liikenneturvallisuutta

Liian suuren ajonopeuden voi aiheuttaa vaikkapa kiire tai sosiaalinen paine, joka johtuu muista tien käyttäjistä tai nuorella kuljettajalla vaikkapa matkustajista. Tässä onnettomuudessa on vielä liian aikaista sanoa, mistä nopeus johtui. Tiet Kemiön saarella ovat erittäin mutkikkaita ja tien kunto ei ole ehkä täydellinen. Sopivilla tilannenopeuksilla ajaminen on kuitenkin täysin turvallista.

Voimia ja jaksamista kaikille



_____________________________________________________________________

LINKKI YLE.n sivulle uutiseen =  http://yle.fi/uutiset/3-9276184

_____________________________________________________________________

Moni pitää sinusta – käytä turvavyötä

perjantai 22. heinäkuuta 2016

IKÄVÄ LIIKENNEONNETTOMUUS


Ensimmäisenä haluan osoittaa osanottoni uhreille, loukkaantuneille ja kaikkien omaisille jaksamista. Ajoin itse onnettomuus paikan vierestä ohi palatessani Espooseen, mutta kiersin paikan 130 tien kautta, joten en nähnyt mitään ikävää. Tässä onnettomuudessa menetettiin ainakin kaksi henkeä täysin turhaan.



 Kuvat ovat kopio uutisesta iltalehdestä

Valitettavasti hätäily ja ilkeä käyttäytyminen muita ihmisiä kohtaan liikenteessä on viimeisen vuoden aikana  lisääntynyt huomattavasti. Itsekkäästi ajetaan muista välittämättä, koska oma ajaminen koetaan niin paljon tärkeämmäksi. Nämä onnettomuudet voitaisiin helposti välttää. Se ei olisi halpaa ja nopeata, mutta toimivaa sekä pitkän päälle tehokasta. Tarvitaan enemmän koulutusta ja kasvatusta liikenteessä liikkumiseen sosiaalisesti ja muita kunnioittaen. Autokouluissa liikenneopettajat on tähän koulutukseen valmistettu, mutta nykyisellään tavoite näyttää olevan välttää asenne kasvatusta.

Toivotaan kaikkien Suomalaisten kannalta että valitsisimme järkevän tien liikenneturvallisuuden kehittämiseen. Kokeilla ei voi mitata kuinka henkilö käyttäytyy eri liikennetilanteissa, mutta riittävällä koulutuksella muutosta saadaan aikaiseksi.



LINKIT UUTISEEN: