Auttaisiko tiukennettu ajokoe vähentämään Ilta-sanomissa uutisoidun vaarallisen ohituksen tapaisia tilanteita? Voisiko äärimmäisen hankala kuljettajatutkinto parantaa liikenneturvallisuutta?
KATSO VIDEO TÄÄLTÄ: http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005218323.html
perjantai 19. toukokuuta 2017
torstai 27. huhtikuuta 2017
Uudistukset tieliikennelaissa on harkittava tarkoin
Nyt suunnitteilla olevia tieliikennelain muutoksia tulisi vielä tarkistaa. Esimerkiksi tulevassa laissa väistämisvelvollisuus merkin vaikutus tulisi muuttumaan. Jatkossa väistämisvelvollisuuden toteaminen voi olla erittäin haastavaa.
http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/uusi-tieliikennelaki-muuttaisi-vaistamisvelvollisuutta-asiantuntija-hammastelee-myos-nastarengaskieltoa/6399434
torstai 16. helmikuuta 2017
Liikenneturvallisuus uhattuna
Yksi muutoksista liittyy tiemerkintöihin. Kaistojen
ajosuuntia erottavat tiemerkinnät muutettaisiin tulevaisuudessa samanlaisiksi
kuin kaistojen väliset sulkuviivat. Tätä muutosta perustellaan rahallisella
säästöllä. Käytännön todellinen säästö on olematon. Todennäköisesti
kustannukset tulevatkin aluksi kasvamaan, koska kaikki keltaiset viivat tulee
maalata valkoisiksi. Lisäksi monilla keskustelu palstoilla on huomautettu, että
lumen alta maalaukset eivät näy enää ollenkaan. Lisäksi tämä aiheuttanee
vaaratilanteita nykyistä enemmän, koska jatkossa ajosuuntia ei ole yhtä helppo
erottaa nopeasti.
Tulevaisuudessa jalankulkija saa yllättää autoilijan täysin
pimeänä. Voi vain todeta, että voisimme oppia jotain etelä naapurimme Viron
puolelta. Tallinnassa heijastimen käyttö on pakollista.
Tulevaisuudessa pyöräilijä saisi ajaa polkupyörällä aivan
miten huvittaa. Mikäli pyöräilijä kaatuu, lyö päänsä asfalttiin ja vammautuu, yhteiskunta
maksaa, koska pyöräilykypärä ei ole enää välttämättömyys. Ajaessasi autolla,
pyöräilijä saa jatkossa ajaa eteesi täydellä vauhdilla ja sinun tulee väistää.
Muista varautua myös nopeasti liikkuviin polkupyöriin. Pyöräilijän vauhti voi
olla helposti yli 40km/h.
Jatkossa suojatie tulee merkitä sekä liikennemerkillä että tiemerkinnällä
Jatkossa sinä maksat myös rikkaitten sakot
Tällä hetkellä isojen sakkojen maksu määräytyy henkilön
tulotason mukaan. Tulevaisuudessa tarkoitus olisi muuttaa sakot kaikille
samanlaisiksi. Eli köyhemmillä sakkojen rajat nousisivat reilusti ylemmäksi ja
suurituloisille annettuja tuhansien eurojen sakkoja ei enää annettaisi.
Näillä muutoksilla on tarkoitus hankaloittaa autoilua
perinteisellä tapaa ja mahdollistaa automaattisesti ajavien autojen etuja.
Ongelma on että nykyisellään automaattisesti ajavat autot ovat vasta
alkutekijöissään. Polkupyöräilijän väistäminen yhtäkkisesti on automaattisesti
ajavallekin autolle hankalaa.
LINKKEJÄ AIHEISIIN:
torstai 19. tammikuuta 2017
Liikenneverkkoyhtiö
Liikenneministeriöllä on suunnitelmissa muuttaa Suomen
tiestöstä vastuu liikenneverkkoyhtiölle. Malli muuttaa autoilun verotuksen
täysin. Aikoinaan kovasti vastustettu autovero poistuu kokonaan. Autoveron
poistaminen on lähes pakollista, koska harvassa EU maassa tällaista järjestelmää
on. Reilu kymmenen vuotta sitten autovero muutettiin hieman järkevämmäksi
päästöpohjaiseksi, mutta vero aiheuttaa edelleen vapaan kaupan ongelmia.
Polttoaineverolla olisi periaatteessa helppo verottaa
autoilua, mutta polttomoottorikäyttöiset autot katoavat pian käytöstä ja sähköä
olisi vaikea verottaa samalla tavoin. Lisäksi polttoaineveroa on erittäin
helppo kiertää, jos jättää tankkaamisen naapurimaan puolelle.
Uudella järjestelmällä pystytään saamaan kaikki
tienkäyttäjät maksajiksi. Esimerkiksi ulkomaista raskasta liikennettä ei voi
erikseen verottaa nykyjärjestelmällä, mutta mikäli kyseessä ei ole vero, vaan
kaikkia koskeva tienkäyttömaksu, myös ulkomaisessa omistuksessa olevat
kuljetusyhtiöt joutuvat ensimmäistä kertaa maksamaan teiden käytöstä.
Liikenneministeri Anne Bernerin esittämiä uudistuksia
kritisoidaan paljon, mutta tavalliselle autoilijalle ne tarjoavat kaikista
parhaan vaihtoehdon, erityisesti mikäli tulevaisuudessa hallituksessa ovat
nuivasti yksityisautoiluun suhtautuvat Vasemmistoliitto ja Vihreät. Myöskään
SDP ei perinteisesti ole jättänyt veroja autoilijalta ottamatta. Toivottavasti
ratkaisuja saadaan pian, koska hankalinta on asioiden pitkittäminen erityisesti
autokauppiaiden kannalta.
keskiviikko 14. joulukuuta 2016
Autokoulun ajo-opetusta halvemmalla kuin vuosikymmeniin
Autokouluopetuksen hinta on erittäin halpa verrattuna vaikkapa hintoihin kymmenen vuotta aikaisemmin. Uusissa ajo-opetuksen kokeilumalleissa ajo-opetusta oppilas ostaa tarpeen mukaan. Kortin todelliset kustannukset riippuvat tosin täysin omasta osaamisesta ja aktiivisuudesta oppimisessa. Osa opetusjärjestelmistä ei sisällä ajoharjoittelua juuri lainkaan, ja suosituin malli vain 10 tuntia. Käytännössä autokoulun opettaja päättää yhdessä oppilaan kanssa tarvittavasta harjoittelusta.
Ajo-opetuksen hintoja kannattaa vertailla tutustumalla ajotunnin hintaan. Kannattaa myös huomioida että 10 tuntia ajoharjoittelua ei välttämättä riitä.
Uudet tekniikat mahdollistavat tehokkaan oppimisen. EDlooper järjestelmä helpottaa oppilaan oppimista ja kertoo ajotunnin jälkeen paljon hyödyllistä faktaa.
Autokouluopetuksen hinta on erittäin halpa verrattuna vaikkapa hintoihin kymmenen vuotta aikaisemmin. Uusissa ajo-opetuksen kokeilumalleissa ajo-opetusta oppilas ostaa tarpeen mukaan. Kortin todelliset kustannukset riippuvat tosin täysin omasta osaamisesta ja aktiivisuudesta oppimisessa. Osa opetusjärjestelmistä ei sisällä ajoharjoittelua juuri lainkaan, ja suosituin malli vain 10 tuntia. Käytännössä autokoulun opettaja päättää yhdessä oppilaan kanssa tarvittavasta harjoittelusta.
Ajo-opetuksen hintoja kannattaa vertailla tutustumalla ajotunnin hintaan. Kannattaa myös huomioida että 10 tuntia ajoharjoittelua ei välttämättä riitä.
Uudet tekniikat mahdollistavat tehokkaan oppimisen. EDlooper järjestelmä helpottaa oppilaan oppimista ja kertoo ajotunnin jälkeen paljon hyödyllistä faktaa.
sunnuntai 13. marraskuuta 2016
VALTIO JOUTUU KUSTANTAMAAN KULJETTAJAKOULUTUKSEN UUDISTUKSEN
Mikäli kuljettakoulutusta päädytään uudistamaan tutkintopainotteiseksi, joutuu valtio ja yhteiskunta kokeilun maksajaksi. Tiukennettu kuljettajatutkinto ei minkään tutkimuksen mukaan auta parantamaan liikenneturvallisuutta. Parhaaseen tulokseen päästään kouluttamalla kuljettajia tasapuolisesti.
Yhden liikenteessä kuolleen
henkilön hinnaksi on Liikenneviraston
selvitykseen mukaan arvioitu maksavan 1.918.809,00€. Nuoren henkilön ollessa
kyseessä hinta on vieläkin suurempi, koska hänellä tulevia työvuosia on
edessäpäin useita. Trafin
arvion mukaan hintaa liikennekuolemasta tulee lähes 3 miljoonaa euroa. Kustannukset
valtiolle uusien kuljettajien jatkokoulutuksesta ovat huomattavasti pienemmät.
Nykyisen kolmivaiheisen opetusjärjestelmän muuttaminen yksivaiheiseksi ei
vaikuta lisäävästi haluun suorittaa ajokorttia, joten emme saisi kovinkaan
paljoa enempää uusia kuljettajia tien päälle. Lisäksi tiukentamalla
kuljettajatutkintoa yhä useampi voisi jättää ajokortin suorittamisen kesken.
Liikenteen valvontaa jouduttaisiin
huomattavasti lisäämään. Automaattista liikenteen valvontaa lisäämällä voimme
vähentää ylinopeuden ajamista, mutta valvontakameroiden hinta on erittäin
korkea. Lisäksi tulevaisuudessa suhteellinen nopeusvalvontakameran tuotto jää
entistä pienemmäksi. Valitettavasti automaattisella liikenteen valvonnalla emme
myöskään pysty vaikuttamaan esimerkiksi rattijuoppouteen ja vaikkapa liikenneraivo
tapauksiin. Tasapuolisella uusien kuljettajien kouluttamisella näiden ongelmien syntymiseen voidaan vaikuttaa ennakoivasti.
Monivaiheinen
kuljettajakoulutus ei aiheuta valtiolle kuluja, vaan onnistuu jopa vähentämään
niitä. On kuitenkin toivottavaa, että valtio keskittää kustannuksia
tieverkoston parantamiseen ja liikenteen valvonnan lisäämiseen.
Tieliiketeessä kuollut nuori: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001936345.html
Liikenteessä kuolleen hinta: http://suomenkuvalehti.fi/nurkanvaltaaja/paljonko-maksaa-yksi-kolarissa-kuollut-ihminen/
_________________________________________________________________________________
Moni pitää sinusta – käytä turvavyötä
maanantai 7. marraskuuta 2016
KEMIÖ
Taas viikonloppuna Kemiössä tapahtui valitettava onnettomuus, jonka taustalla ei ole esimerkiksi heikko auton käsittelytaito. Maassamme tapahtuvat liikenneonnettomuudet johtuvat kuljettajan tekemistä vääristä päätöksistä. Esimerkiksi tässä tapauksessa suuri ajonopeus edesauttoi onnettomuuden syntyä, mutta tärkeä kysymys on, miksi turma-auton kuljettaja ajoi liian suurella nopeudella.
Kuljettajaopetuksen jatkokoulutuksella pystytään tehokkaasti parantamaan kaikkien liikenneturvallisuutta
Liian suuren ajonopeuden voi aiheuttaa vaikkapa kiire tai sosiaalinen paine, joka johtuu muista tien käyttäjistä tai nuorella kuljettajalla vaikkapa matkustajista. Tässä onnettomuudessa on vielä liian aikaista sanoa, mistä nopeus johtui. Tiet Kemiön saarella ovat erittäin mutkikkaita ja tien kunto ei ole ehkä täydellinen. Sopivilla tilannenopeuksilla ajaminen on kuitenkin täysin turvallista.
Voimia ja jaksamista kaikille
_____________________________________________________________________
LINKKI YLE.n sivulle uutiseen = http://yle.fi/uutiset/3-9276184
_____________________________________________________________________
Moni pitää sinusta – käytä turvavyötä
Tilaa:
Kommentit (Atom)
