Ylinopeudet ja alkoholin vaikutuksen alaisena ajaminen lisääntynyt 60% vuoden 2020 alussa.
Uusien kuljettajien koulutusta tulisi kehittää välittömästi turvallisuutta lisääväksi.
https://tekniikanmaailma.fi/kaahailu-ja-kannissa-ajaminen-lisaantyivat-alkuvuodesta-hurjasti-poliisi-kovat-ylinopeudet-kasvaneet-60/
keskiviikko 29. huhtikuuta 2020
perjantai 6. maaliskuuta 2020
HENKILÖAUTOT AIHEUTTAVAT ALLE 10% CO2 PÄÄSTÖISTÄ
Liikenneministeri Harakka (SDP) on ottanut kantaa autoiluun ja haluaa rajoittaa henkilöautojen käyttöä Suomessa. Mikäli Suomessa kiellettäisiin yksityisautoilu kokonaan, saisimme Suomen CO2 päästöistä poistettua alle 10%, tai ei aivan. Jos tavoite on pitää ihmisiä töissä, joutuisimme lisäämään julkista liikennettä ja käytännössä hyöty CO2 päästöjen pienenemisessä jäisi noin 6 - 8% paikkeille. Monesti oma henkilöauto saattaa olla CO2 päästöjen osalta jopa parasvaihtoehto. Esimerkiksi maaseudulla taksipalvelun tilaaminen aiheuttaisi lähes tuplapäästöt verrattuna omaan autoon, koska taksi joutuisi tekemään edestakaisen matkan (asiakkaan nouto ja vienti). Pikkubussilla päästöt olisivat vielä suuremmat, koska useimmiten ne ajaisivat tyhjinä turhan takia.
Iso ongelma valtiolle olisi yksityisautoilun verotulojen menetys. Tällä hetkellä yksityisautoilulla kerätyillä verotuloilla kustannetaan noin 15% Suomen valtion menoista (8mrd.€/54mrd/€). Yksityisautoilun poistaminen aiheuttaisi huomattavat lisäkustannukset myös julkisen liikenteen rahoittamiseen ja teiden kunnossa pitoon.
Suomi ja suomalaiset tarvitsevat henkilöautoja!
https://www.is.fi/autot/art-2000006430641.html
Iso ongelma valtiolle olisi yksityisautoilun verotulojen menetys. Tällä hetkellä yksityisautoilulla kerätyillä verotuloilla kustannetaan noin 15% Suomen valtion menoista (8mrd.€/54mrd/€). Yksityisautoilun poistaminen aiheuttaisi huomattavat lisäkustannukset myös julkisen liikenteen rahoittamiseen ja teiden kunnossa pitoon.
Suomi ja suomalaiset tarvitsevat henkilöautoja!
https://www.is.fi/autot/art-2000006430641.html
keskiviikko 19. helmikuuta 2020
UUSI RENAULT CLIO OPETUSAUTONA
Uusi Clio on osoittaunut hyväksi valinnaksi ajo-opetukseen. Vaikka Renault Clio on Euroopassa yleinen automalli (toiseksi myydyin Euroopassa), Suomessa ei ole montaa Renault merkkistä autokouluautoa. Autolla ajaneet oppilaamme ovat olleet tyytyväisiä autoon. Erityisesti helppo hallittavuus ja hallintalaitteiden keveys on ollut miellyttävää. Tähän mennessä Cliolla ajokokeen suorittaneista kaikki ovat päässeet läpi ajokokeesta ensimmäisellä kerralla.
Clio on Espoon kaunein autokouluauto
Clion varusteet ovat nykyaikaiset ja vaikka autoon ei ole lisävarusteita otettu, enemmän on jo enemmän kuin tarpeeksi. Erityisesti auton MySense -säätömahdollisuudet ovat olleet tarpeelliset. Onneksi turvavarusteita ei ole juurikaan tarvittu. Joten on vaikea sanoa, toimiiko auton automaattinen hätäjarrutus AEB, jonka pitäisi pystyä tunnistamaan jalankulkijan lisäksi myös pyöräilijä.
KATSO HESARISTA JALANKULKIJAN TUNNISTUKSESTA - FINGERPORI
KATSO AUTOKOULU ECON NETTISIVULTA:
http://autokoulueco.fi/uusi_autokouluauto.htm
KATSO AUTOKOULU ECON NETTISIVULTA:
http://autokoulueco.fi/uusi_autokouluauto.htm
lauantai 3. elokuuta 2019
LIIKENNETURVALLISUUS HEIKENTYNYT 2019
Suomessa tieliikenne on vaatinut tänä vuonna reilut 12% lisää uhreja vuoteen 2018 verrattuna. Yhteensä tammi - kesäkuussa liikenteessä kuoli 99 henkeä ennakkotietojen perusteella.
Poliisilla ei ole riittävästi resursseja liikennevalvontaan. Yhä useammin ihmiset rikkovat liikennesääntöjä tahallisesti.
Liikenteessä onnettomuuksia aiheuttaa piittaamattomuus ja uusien kuljettajien kohdalla tietämättömyys riskeistä. Olisi tärkeää kehittää kuljettajakoulutusta vastaamaan paremmin yleiseurooppalaista tasoa. Useimmissa EU-maissa uusien kuljettajien on suoritettava huomattavasti enemmän pakollista kuljettajakoulutusta. Teoriakoulutusta lisäämällä pystyisimme paremmin vastaamaan ongelmiin liikenteessä.
Esimerkiksi Saksassa uuden kuljettajan on aina suoritettava autokoulussa tunteja vähintään kaksin kertaisesti Suomeen verrattuna. Ruotsissa uuden kuljettajan on suoritettava pakollisena ohjelmana riskikoulutuksen liukkaalla ajamiseen ajoharjoitteluradalla. Suomessakin meillä oli aikaisemmin kattava kuljettajakoulutus ja olisi syytä kehittää koulutusta vaativammaksi.
Vuonna 2018 Suomea parempi liikenneturvallisuus suhteutettuna asukasmäärään oli seuraavissa EU maissa: (EU:n keskiarvo 49 / Suomi 43 kuollutta tuhatta asukasta kohden)
- Tanska
- Saksa
- Irlanti
- Malta
- Alankomaat
- Espanja
- Ruotsi
- Iso-Britannia
LÄHDE:
lauantai 6. heinäkuuta 2019
LIIKENNETURVALLISUUS
Liikenneturvallisuus Suomessa ei ole kehittynyt toivottavalla tavalla. Erityisesti viime vuosina hyvä kehitys on hidastunut ja onnettomuuksien määrät eivät ole vähentyneet. Uuteen hallitukseen kohdistuu kovat odotukset liikenneturvallisuuden kehittämisessä.
Toivottavaa on uusien kuljettajian ajotaitojen jatkokehitys. Myös henkilöauton ammattikuljettajien koulutusta tulisi parantaa.
Katso ilmainen autokoulun oppikirja täältä: http://espoonautokoulu.suntuubi.com/?cat=7
perjantai 11. tammikuuta 2019
LIIKENNETURVALLISUUS HEIKKENEE SUOMESSA
Uudistus koulutuksessa epäonnistui
Vuonna 2018 liikenneturvallisuus alkoi heikentymään. Uusien kuljettajien koulutuksessa siirryttiin koulutuspainotteisesta järjestelmästä tutkintopainotteiseen. Tästä muutoksesta aiheutunut turvallisuuden heikkeneminen on vasta alussa.Tarvitsemme pikaista uudistusta kuljettajakoulutukseen
Uuden hallituksen on heti alkuvaiheessa tehtävä uudistus kuljettajakoulutukseen. Suomessa liikenneturvallisuus on perustunut hyvin koulutettuihin osaaviin kuljettajiin. Tutkintopainotteinen kuljettajakoulutus ei ole tasa-arvoinen ja heikentää kaikkien uusien kuljettajien taitoja liikenteessä ajamisessa. Uudistus on lisäksi osoittautunut kalliiksi monille ajokortista haaveilevalle. Hinta tutkinnon suorittamisessa nousi lähes 40%, ja nyt tutkinnoissa käydään aiempaa useammin, koska koetta on vaikeampi läpäistä.- Ajokokeen merkitystä tulee vähentää ja kehittää kuljettajakoulutusta kattavammaksi.
- Uusien kuljettajien jatkokoulutus paransi liikenneturvallisuutta Suomessa lähes 30 vuoden ajan. Tämä jatkokoulutus tarvitaan takaisin.
- Ajokokeissa tulisi auton käsittelyn sijaan keskittyä enemmän liikennetilanteiden arviointiin. Lisäksi ennakoivan ajamisen merkitystä kokeessa tulee lisätä.
https://www.is.fi/autot/art-2000005961284.html
tiistai 18. joulukuuta 2018
TALOUDELLINEN AJOTAPA SÄÄSTÄÄ RAHAA JA YMPÄRISTÖÄ
Taitava kuljettaja osaa ennakoida ajamistaa ja näin pitää auton energian kulutuksen mahdollisimman pienenä. Taloudellinen ajotapa vaatii harjoittelua ja sen oppiminen on helppoa kokeneen liikenneopettajan ohjeistamana. Noin puolen litran polttoaineen säästö 100km matkalla on usein helppo toteuttaa.
Miksi minun tulee ajaa taloudellisesti?
- Säästät rahaa (mikäli ajat 15tkm/vuodessa, polttoaine maksaa 1,35€/litra ja saat pienennettyä kulutusta 0,5l/100km, pystyt säästämään vuodessa noin 100€)
- Pienennät ympäristöön kohdistuvaa rasitusta
(mikäli ajat 15tkm/vuodessa ja saat pienennettyä kulutusta 0,5l/100km, pystyt pienentämään hiilidioksidi päästöjäsi 176250g)
- Ajamisesi on turvallisempaa
Taloudellinen ajotapa vaatii enemmän ennakointia ja välttämällä turhan pysähtymisen pienennät perään ajon riskiä huomattavasti.
- Ajamisesi on rennompaa
Kun pidät hyvän turvavälin edessä ajavaan, ajaminen tuntuu mukavammalta.
Tilaa:
Kommentit (Atom)

