sunnuntai 17. huhtikuuta 2016

Tieraivo – Malttia liikenteeseen


Joskus ihmetyttää miten on mahdollista, että iso autolehti julkaisee tällaista materiaalia nettisivuillaan. Tuulilasin toimittaja Lauri Larmela esiintyy Tieraivo nimisessä nettiohjelmassa lehden omilla nettisivuilla. Olisi hienoa jos tämä sarja muutettaisiin enemmän positiiviseksi ja vähemmän raivoavaksi. Tieraivoa ei tuolla liikenteessä tarvittaisi vaan malttia. Onkin hyvä että olemme oppineet tärkeimmän liikenneturvallisuutta edistävän tekijän, kuten oheisesta uutisesta voi lukea.



Kuva Kehä I:ltä aikaisemmin. Nyt tässäkin paikassa on nopeudenvalvontakamera.

Nopeuden valvonta aiheuttaa ihmisissä tunteita. Pitämällä sopivat turvavälit ja ajamalla suurintasallittua ajonopeutta, ei kehä ykkösellä tule ongelmia päästöjen suhteen. Tasainen 80km/h ajonopeus auttaa pitämään kulutuksen nykyisillä bensiini autoilla alle viidessä litrassa. Tietysti väärä ajotapa lisää polttoaineenkulutusta ja erityisesti sakkojen määrää.

Aikaisemmin nopeudet kehä ykkösellä (seututie 101) saattoivat kohota reilusti yli sadan, kun nyt näyttäisi liikenne etenevän tasaisemmin ja viime hetken kaistan vaihtoja tapahtuu vähemmän. Tämä lisää liikenteen kokonaissujuvuutta. Vielä on todettava, että kehä I:llä liikenne on aina ruuhka-aikana ollut tukkoista ja nyt käynnissä olevat työmaat hankaloittavat luonnollisesti liikenteen sujumista. Jos liikennettä olisi vähemmän, olisi mahdollista nostaa ajonopeuksia, mutta nykyisillä liikennemäärillä kameravalvonta lisää liikenteen sujuvuutta sekä turvallisuutta.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti