Mopoautojen turvallisuus
Asiaan perehtymättömillä tahoilla näyttää jostain syystä
olla kova into saada nuoret auton rattiin mahdollisimman aikaisin. On totta
että mopoauto ei ole passiiviselta turvallisuudeltaan samaa tasoa kuin oikea
auto, mutta pieni nopeusrajoitus auttaa pitämään onnettomuuksien määrän vähäisenä.
On hyvä miettiä, kuinka 15-vuotias nuori toimisi kun saisi auton jossa nopeus
on keinotekoisesti rajoitettu hitaaksi. Mopoissa on näitä nopeudenrajoittimia
poistettu ja saatu vauhtia kasvamaan.
Kun olet itse ajamassa pienellä maantiellä, jossa on
voimassa yleisrajoitus ja eteesi tulisi tällainen nopeusrajoitettu auto, kuinka
toimisit tilanteessa. Jaksaisitko ajaa hitaan auton perässä? Totta kai myös
mopoautoissa on sama ongelma, mutta mopoautoja on Suomen teillä muutamia
tuhansia. Lakimuutoksella hitaasti liikkuvia autoja riittäisi kaikkien teiden
tukkeiksi.
Helppo ohitus mopoautosta
Millaista vahinkoa nuorikuljettaja voisi saada onnettomuudessa
aikaiseksi mopoautolla ja millaista tuhoa pieni auto pystyy aiheuttamaan. Mopoauton
heikkouksia ovat puutteet ajo-ominaisuuksissa ja puuttuvat aktiivista turvallisuutta
parantavat järjestelmät, kuten ESP ja ABS-jarrut. Mopoauton pienempi massa
pienentää myös aiheutettujen tuhojen vaikutuksia. Valitettavasti suurin osa
onnettomuuksista, joissa mopoauto on ollut mukana, on juuri tämän kuljettajan
aiheuttamia.
Mikäli nuorille sallittaisiin ajaminen autolla aikaisemmin,
olisi koulutusta lisättävä huomattavasti vastuun kasvaessa. Parasta olisi että tällaisen
auton ajamiseen vaadittaisiin vastaavanlainen koulutus kuin nykyisellään
henkilöauton ajamiseen. Noin 20 teoriatuntia ja suurin piirtein saman verran
ajoharjoittelua ammattilaisen opissa olisi todennäköisesti riittävä määrä
opiskelua, mutta lisäksi olisi tarvetta lisätä liikenne valvontaa. Pian tulemme
saamaan teillemme autoja, jotka pystyvät itsenäisesti liikkumaan täysin ilman
kuljettajan toimenpiteitä. Jos vain kaikki jaksaisivat odottaa hetken, ei
tarvitsisi liikenneturvallisuutta heikentää hetken mielijohteilla. Ihminen
kuljettajan istuimella on auton ongelmallisin osa.
Moni pitää sinusta – käytä turvavyötä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti