sunnuntai 13. marraskuuta 2016

VALTIO JOUTUU KUSTANTAMAAN KULJETTAJAKOULUTUKSEN UUDISTUKSEN

Mikäli kuljettakoulutusta päädytään uudistamaan tutkintopainotteiseksi, joutuu valtio ja yhteiskunta kokeilun maksajaksi. Tiukennettu kuljettajatutkinto ei minkään tutkimuksen mukaan auta parantamaan liikenneturvallisuutta. Parhaaseen tulokseen päästään kouluttamalla kuljettajia tasapuolisesti.

Yhden liikenteessä kuolleen henkilön hinnaksi on Liikenneviraston selvitykseen mukaan arvioitu maksavan 1.918.809,00€. Nuoren henkilön ollessa kyseessä hinta on vieläkin suurempi, koska hänellä tulevia työvuosia on edessäpäin useita. Trafin arvion mukaan hintaa liikennekuolemasta tulee lähes 3 miljoonaa euroa. Kustannukset valtiolle uusien kuljettajien jatkokoulutuksesta ovat huomattavasti pienemmät. Nykyisen kolmivaiheisen opetusjärjestelmän muuttaminen yksivaiheiseksi ei vaikuta lisäävästi haluun suorittaa ajokorttia, joten emme saisi kovinkaan paljoa enempää uusia kuljettajia tien päälle. Lisäksi tiukentamalla kuljettajatutkintoa yhä useampi voisi jättää ajokortin suorittamisen kesken.
  
Liikenteen valvontaa jouduttaisiin huomattavasti lisäämään. Automaattista liikenteen valvontaa lisäämällä voimme vähentää ylinopeuden ajamista, mutta valvontakameroiden hinta on erittäin korkea. Lisäksi tulevaisuudessa suhteellinen nopeusvalvontakameran tuotto jää entistä pienemmäksi. Valitettavasti automaattisella liikenteen valvonnalla emme myöskään pysty vaikuttamaan esimerkiksi rattijuoppouteen ja vaikkapa liikenneraivo tapauksiin. Tasapuolisella uusien kuljettajien kouluttamisella näiden ongelmien syntymiseen voidaan vaikuttaa ennakoivasti.
  

Monivaiheinen kuljettajakoulutus ei aiheuta valtiolle kuluja, vaan onnistuu jopa vähentämään niitä. On kuitenkin toivottavaa, että valtio keskittää kustannuksia tieverkoston parantamiseen ja liikenteen valvonnan lisäämiseen.




_________________________________________________________________________________

Moni pitää sinusta – käytä turvavyötä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti