perjantai 2. kesäkuuta 2017

Tutkintopainotteinen kuljettajakoulutus

KULJETTAJATUTKINTO

Tiukennettu teoriakoe on toivottava muutos. Teoriakoetta tulisi kehittää niin, että se kohdennettaisiin kyseiselle kuljettajalle huomioiden hänen taustansa, ikä ja sukupuoli. Teoriakokeessa tulisi olla eritasoisia tehtäviä, joissa osassa virheitä sallitaan ja toisissa ei edes yhtä. Esimerkiksi nykyisellään teoriakokeessa on täysin sallittua ajaa suojatien eteen pysähtyneen ajoneuvon ohi pysähtymättä, kunhan virheitä ei tee useita.

Jatkossa kaikki eivät pysty ajokorttia saamaan, koska tutkintopainotteinen kuljettajakoulutus tulee liian kalliiksi. Ajokokeen vastaanottajia tarvitaan huomattavasti nykyistä enemmän. 

Tulisi selvittää miten uusi ajokorttilaki muuttaisi kuljettajatutkintoa. Selvityksessä mainitaan että kuljettajantutkintoa kehitettäisiin niin, että ajokortin suorittajan osaaminen pystytään tunnistamaan selvästi. Mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Hyödynnetäänkö simulaattoria tutkinnossa jatkossa, jotta voidaan selvittää turvallisuuteen ja vaaratilanteiden tunnistamiseen liittyviä asioita. Nykyisellään tutkinto on todella kaukana tästä tavoitteesta ja keskittyy vain liikennetilanteiden hallintaan.

Suurin ongelma liittyy tutkinnon ajokokeen palautteen antoon. Suunnitelmissa mainitaan, että tutkinnon palautteellisuutta lisättäisiin. Nykyisellään palaute kirjallisesti on täysin luokatonta ja palaute jääkin lähes täysin suullisen palautteen varaan. Osasyynä on reilu vuosi sitten käyttöön otetut tabletit, joiden käyttö ei vielä tunnu sujuvan. Trafi tarvitsee huomattavasti aikaa kuljettajatutkinnon kehittämiseen.





ULKOMAISEN AJOKORTIN HYVÄKSYMINEN

Teksti suunnitelmista: Ulkomaisten ajokorttien hyväksymistä Manner-Suomessa ajamiseen laajennettaisiin siten, että muutkin kuin EU-, ETA- ja Geneven ja Wienin kansainväliseen tieliikennesopimukseen liittyneissä valtioissa annetut kortit voitaisiin hyväksyä. 

Koska jatkossa opetusvaatimuksia ei varsinaisesti ole olisi toivottavaa, että jatkossa ajokortin saisi vaihdettua suomalaiseen ajokorttiin vain kuljettajatutkinnon kautta. Ulkomaisen ajokortin käyttö voitaisiin sallia lyhyen aikaa esimerkiksi turisteille. Suomalaisten kannalta kuljettajatutkinto vaatimus ajokorttia vaihtaessa olisi järkevä ja kustannukset kokeesta ovat pienet. Myös moni muu maa vaatii paikallisen kuljettajatutkinnon suorittamista ajokorttia vaihdettaessa.

Tällä lailla on tarkoitus mahdollistaa kiinalaisten turistien ajoneuvon vuokraaminen. Kiina ei ole sopimusvaltio, joten kiinalainen ajokortti ei kelpaa Suomessa. Samoin suomalainen ajokortti ei kelpaa ajamiseen Kiinassa.



Jatkossa jarrun käyttö on täysin ajamista opettelevan uuden kuljettajan varassa. Toivottavasti kovinkaan moni ei menetä henkeään, vaikka onnettomuuksia varmasti ajo-opetuksessa jatkossa tuleekin tapahtumaan.


OPETUSPOLJIN

Iso liikenneturvallisuusriski on muutos opetuspolkimen vaatimuksesta. Mikäli opetuksessa ei vaadita jarrupoljinta ja onnettomuuksia tapahtuu, miten tämä vaikuttaa vakuutusmaksuihin. Jatkossa mitä tahansa autoa voidaan käyttää opetukseen, joten vakuutusmaksuihin lienee luvassa huomattavia korotuksia.

Olisi hyvä kysyä Ajovarman henkilökunnalta heidän mielipidettään. Tuskin kukaan ajokokeen vastaanottaja uskaltaa riskeerata oman terveytensä menemällä kortittoman kuljettajan kyytiin autoon jossa jarrupoljinta ei ole. Todennäköisesti Ajovarma tulee vaatimaan, että ajokokeessa käytettävissä autoissa on oltava toimiva jarru poljin työturvallisuuden vuoksi.

Opetuspolkimen vuokraaminen näyttäisi maksavan noin 50euroa, joten kustannus ei ole kohtuuttoman suuri. Mikäli kustannuksia halutaan vähentää, ehkä katsastus vaatimuksesta voitaisiin luopua.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti