sunnuntai 5. kesäkuuta 2016

KOEAJO: Poniauto - Mustang V8


Mustang mielletään nykyisellään Amerikkalaiseksi muskeliautoksi. Auto on ollut myynnissä vuodesta 1964 lähtien, mutta Suomeen ei ole Mustangia virallisesti tuotu aikoihin. Nykyinen malli 6. sukupolvi on nyt myös Suomessa tarjolla joillakin Ford jälleenmyyjillä.

Keulalla on perinteinen logo ja ilme on edeltäjää voimakkaampi 



Suurehkoista ulkomitoistaan huolimatta auton tilat ovat pienet. Etutilat kyllä riittävät suuremmallekin kuljettajalle. Takapenkille ei kannata aikuisen miehen edes yrittää. Tilaa on olemattoman vähän ja pidemmän kuljettajan takana polvitilaa ei ole. Siis etuistuin on takapenkissä kiinni. Tavaratila ei ole onnettoman pieni, mutta täyttyy jo mukavasti kahden hengen matkatavaroista. Mustang ei sovi perheauto käyttöön edes kakkosautoksi. Ehkä sitä ei sellaiseksi ole tarkoitettukaan, mutta vaihtoehtona EcoBoost Mustangille voisi olla vaikkapa Ford Focus RS. Focus sopisi myös perheautoksi, tosin tyyli on samasta moottorista huolimatta täysin toisenlainen.



Näkyvyys ulos ei ole niin huono kuin voisi olettaa. Suoraan edessä konepelti näkyy pitkälle eteenpäin. A-pilarit ovat paksut, mutta eivät vaarallisen peittävät. Taakse näkyvyys peileistä ja takaikkunasta on luonnollisesti heikko, mutta peruuttamista auttaa sopivan terävän kuvan tarjoava peruutuskamera. Olisikin suotavaa että peruutuskamera vaadittaisiin kaikkiin uusiin autoihin.

Kaikki näyttää kojelaudassa tyylikkäältä, mutta vaikkapa Ford Focusiin verrattuna laatuvaikutelma on heikko.
Suurin osa napeista ja toiminnoista on käyttäjän kannalta toimivasti aseteltu.

Sisustuksen laatuvaikutelma ei Amerikan autoissa perinteisesti ole ollut korkea. Euroopassa odotetaan että kaikki kojelaudan muoviosat on pehmustettu ja tarkasti asetettu paikoilleen. Mustangin kojelauta edustaa täysin amerikkalaista tyyliä. Kaikki näyttää hyvältä, mutta ei kestä tarkempaa kritiikkiä.Ohjauspyörän nappeja lukuunottamatta kaikki vaikuttaa kuitenkin järkevästi sijoitetulta ja autoon on helppo tottua.


Kuljettajan istuin on toimiva ja ajoasento myös pidemmälle kuljettajalle hyvä, mutta ei sisällä erikoissäätöjä urheiluistuinten tapaan. Lisäksi istuinosa on hieman kapea leveämmälle kuljettajalle.

Auton ajo-ominaisuudet ovat hieman suurpiirteiset. Se sopii tämän tyyppiseen autoon. Ohjauksen keskialue tuntuu hieman väljältä. Painavaksi autoksi Mustang taipuu mutkaan hyvin näppärästi. V8-moottorinen pikkulohko tuottaa pettymyksen voiman tuotossa. Hevosvoimia on tarjolla peräti 418, mutta konetta on kierrätettävä korkealle ennen kuin tehoa on tarjolla. Suuri massa tekee menosta hankalampaa. Mustangin kiihtyvyydeksi V8-moottorilla luvataan 4,8 sekuntia 0-100km/h. Konetta joutuu kierrättämään korkeille kieroksille, jotta tehon saa käyttöön. Moottorin äänet tälläisestä koneesta ovat komeat, mutta auton sisälle ei koneen ääniä paljonkaan kuulu. Jos autossa arvostaa ääniä, kannattaa avata ikkunoita tai miksei hankkisi Mustangia avomallisena.
  
Tarjoaako uusi Ford Mustang riittävästi rahalle vastinetta? Hieman vaikea on mennä vastaamaan kyllä tähän kysymykseen. Erityisesti 5,0 litran V8 moottorinen versio maksaa Suomessa veroineen kohtuuttoman paljon, yhteensä 79915,92. Verojen osuus hinnasto on yli kolmekymmentä tuhatta euroa. 2,3 EcoBoost voisi olla järkevämpi vaihtoehto 55611,57 alkaen hinnallaan.

Moottori koeajoautossa oli V8




Moni pitää sinusta – käytä turvavyötä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti