sunnuntai 10. huhtikuuta 2016

Koeajo: Opel Astra Innovation 1.0 Turbo S/S ECT


Uuden Opel Astra K:n myynti on lähtenyt hienosti käyntiin. Tosin vielä verrattuna 90-luvun lopun myyntimenestykseen ero on suuri. Viisiovinen malli on alkuvuonna noussut myydyimmäksi viisioviseksi hatchback autoksi Suomessa. Ensimmäisen kolmen kuukauden aikana Astroja on rekisteröity noin 900kpl.

Värin nimi on Deep Sky Blue, kuvissa autoista toinen on Enjoy ja toinen Innovation

Uuden Astran koeajo ECT robotti vaihteistolla oli kokonaisuutena miellyttävä kokemus. ECT vaihteiston lisähinta on erittäin kohtuullinen 600€ – 700€. ECT on robottiautomaatti ja käytön kannalta auto muistuttaa automaattivaihteista autoa. Robottivaihteistojen heikkous on nykivyys vaihtohetkillä. Kaksoiskytkinvaihteisto on kehittyneempi ja monimutkaisempi kehitysversio robottivaihteistosta. Etuina kaksoiskytkimeen on yksinkertaisempi usein kestävämpi rakenne ja erityisesti edullisempi hinta. Tietysti pehmeintä kyytiä tarjoaa perinteinen automaattivaihteisto, mutta se on kalliimpi valmistaa ja momentinmuuntimen vuoksi kulutus kohoaa hieman korkeammaksi. ECT vaihteistolla Astran kulutus onkin noin desilitran vastaavaa manuaali pienempi. Astrassa vaihteita on vain viisi ja tässä onkin suurin heikkous. Moottoritiellä jo 80km/h nopeudessa kone käy 2000 kierrosta minuutissa. Vaihteistoa yritetty saada pehmeämmäksi, mutta tietyissä tilanteissa nykimisiä esiintyy, vaikkakin kuljettaja voi omalla ajotavalla vaikuttaa menon tasaisuuteen. Robottivaihteisto on kuitenkin täysin järkevä valinta autoon, jos haluaa hieman enemmän ajamisen helppoutta.

Vaihdevalitsin näyttää samanlaiselta kuin manuaaliautossa.

Suoritusarvot Astran peruskoneessa eivät ole mitenkään mairittelevat. Tehoa pienestä kolmisylinterisestä moottorista otetaan 77kw ja vääntöä kone tarjoaa 170nm. Manuaalimallissa kiihtyvyys 0-100km/h on vielä kohtuullinen 11,2 sekuntia, mutta ECT vaihteistolla käytetty aika on 12,7 sekuntia ja farkkuna vielä hieman hitaampi. Huippunopeus autolla on näihin arvoihin verrattuna erinomainen 200km/h, mutta Suomessa suurella huippunopeudella ei tee juuri mitään. Usein numeroista voi päätellä paljon, mutta Astra pääsi yllättämään erinomaisella käytännön suorituskyvyllä. Mitään sporttista ei ole tietenkään tarjolla, mutta robottivaihteinen pikku Astra kulkee erinomaisesti muun liikenteen rytmissä. Moottorin ja vaihteiston yhteistyö on huomattavan hyvin toimivaa. Autossa on start/stop järjestelmä ja aina pysähtyessä moottori sammuu, vaikkapa liikennevaloissa. Usein ihmiset pitävät järjestelmää ärsyttävänä automaattiautossa ja voikin olla sitä hitaasti etenevässä jonoajossa. Astrassa moottori käynnistyy heti jarrun avaamisen jälkeen. Monesti pääsikin käymään näin, että liikennevaloissa odotellessa auton moottori käynnistyi vahingossa liian aikaisin, kun jarrua hieman avasi. Toisaalta on parempi että moottori reagoi nopeasti. Automaattivaihteiston yhteydessä sähkökäyttöinen seisontajarru on lähes välttämättömyys. Pysäköinti on helppoa ja liikkeelle lähtiessä voi vain lähteä ajamaan. Kuljettajan ei tarvitse avata seisontajarrua käsikäyttöisesti. Ihmetyttääkin mihin ihmiset oikeasti tarvitsevat käsijarrun vipua. Ehkä leikkimistä varten sitten, mutta sähkökäyttöinen seisontajarru on huomattavasti järkevämpi ja vie vähemmän tilaa auton keskikonsolissa. Enjoy versiossa perinteinen käsijarru tuntui hieman hankalalta käytön kannalta.

Led valot ovat erittäin älykkäät

Erityisesti silloin kun ajaessa huomio ei kiinnity mitenkään ajo-ominaisuuksiin, on auton ajettavuus kunnossa.  Astran ajettavuus on hyvällä tolalla. Ohjaus on huomattavasti parantunut J –malliin verrattuna. Ohjauksen vaste on nyt moottoritienopeudella raskaampi ja auto herättää luottamusta tasaisella etenemisellä. Moottoritie nopeudella renkaista tuleva meteli on hieman liian selkeä. Astra ei ole metelöivä omassa luokassaan, mutta edellismalliin verrattuna melutaso on säilynyt samana. Tosin J-mallin Astran parhaita ominaisuuksia oli juuri hiljaisuus. Uudessa mallissa olisi toivonut vielä parempaa äänieristystä ja ehkä rengaskoko olisi voinut olla järkevämpi. Mutkatiellä auto on nopeasti reagoiva ja hauska ajettava. Kaupunki ajo sujuu huomaamattomasti ja vain parkkipaikalla toivoisi hieman kevyempää ohjausta. Astra tosin kääntyy aivan riittävän näppärästi ja pysäköinti tutkien ja kameran avulla peruuttaminen on helppoa. Viistoperän näkyvyys takaviistoon peruuttaessa on heikko ja takalasi kovin pienikokoinen. Sivupeilit taas tarjoavat hyvin näkyvyyttä ja etuviistoon ei katveita muodostu ainakaan enempää kuin keskimäärin autoissa tänä päivänä. 

AGR penkit saa Innovation varusteluun veloituksetta valitsemalla edullisen kampanjapaketin

Edessä tilaa on erinomaiseste ja laajat istuimen sekä ohjauspyörän säädöt takaavat kaikenkokoisille hyvän ajoasennon. Keskikyynärnoja on pituussuunnassa säädettävissä, mutta korkeussäätö voisi olla hyvä lisä. Takapenkillä on riittävästi päätilaa normaalipituiselle miehelle. Polvitilaa on hyvin ja keskitunneli ei haittaa jalkoja. Leveytensä puolesta takana on tilaa vain kahdelle aikuiselle. Tosi mikään auto tässä kokoluokassa ei tarjoa hyviä tiloja kolmelle aikuiselle. Tavaratilan jakaminen käy kahdessa osassa. Lisähintaan on saatavilla kolmessa osassa jaettava takaselkänoja ja samalla taakse keskipaikalle tuleva kyynärnoja. Tavaratilan koko on viistoperässä liian pieni perhe käytössä, mutta kokoluokassaan normaali.






IntelliLux LED Matrix ajovalot saa vain Innovation malliin. Halogeenivalojen yhteydessä päiväajovalot Astrassa toimivat ledeillä ja onneksi lähes kaikissa myydyissä Astroissa on valojen älykäs automatiikka. Ajovalot syttyvät hämärässä ja tunneliin ajettaessa. Astrassa takavalot eivät valitettavasti toimi päivävalojen kanssa, mutta hyvällä kelillä auton pimeästä perästä ei ole suurtakaan haittaa. Ongelmat tulevat huonoissa keliolosuhteissa ja pimeällä kaupunki tiellä, mikäli valot eivät automaattisesti toimi on kuljettajan itse muistettava valojen käyttö. Matrix valot on toteutettu täysin ledeillä ja perusidea on että pimeällä voit ajaa kokoajan kaukovalot päällä. Valot luovat vastaantulijoiden eteen tummennuksen, jotta muut tienkäyttäjät eivät häikäisty. Näin näkyvyys on huomattavasti parempi, kuin lähivaloilla ajaen vastaavassa kohtaamistilanteessa. Tietysti vastaavanlainen verho tehdään myös edellä ajavien autojen kohdalle. Valot osaavat myös mukautua eriajotilanteisiin esimerkiksi ohjauksen mukaan. Nopeuden laskiessa valaistaan leveämpää aluetta ja moottoritienopeudessa valokuvio pitenee. Valot ovat hyvät, mutta led valojen kirkkaus aiheuttaa sen että raja pimeän ja valaistun alueen välillä on suuri. Ihmisen silmä tottuu valoisuuteen ja hämärä näyttää vielä pimeämmältä. Ledvalojen tulisi tarjota huomattavasti suurempaa valaistua aluetta ja tässä Astrakaan ei ole täydellinen. Parasta on kuitenkin mahdollisuus pitää kaukovalot kokoajan päällä.

Enjoy mallin kojelauta. Innovation vaikuttaa sisältä huomattavasti laadukkaammalta.




Onko Astra pikkumoottorilla ja robottivaihteistolla hyvä valinta autoksi? Varmasti on. Opel on saanut autojen kestävyyden hyvälle tasolle, mutta takuu ajan lyhyys voi vaikuttaa monen ostajan auton valintaan. Opel tarjoaa Suomessa vain kahden vuoden takuuta, vaikka moni myyjä on pidentänyt takuu aikaa. Näin Astra tarjoaa hyvät tilat, erinomaisen ajettavuuden, toimivan moottorin ja huippuvarustelun edulliseen hintaan. Tämä varmasti on yksi parhaista autoista hintaansa nähden.


Hinta Enjoy 22 715,67€ - Hinta Innovation 23 819,46€

Auton tiedot: Opel Astra 5-ovinen Innovation 1.0 Turbo S/S ECT
Moottorin iskutilavuus 998, sylinterien määrä 3, Jakopää ketjulla, Vaihteisto ECT5 viisivaihteinen robotti
Teho 77kw / 105hv / 5500rpm, Vääntö 170nm / 1800 - 4250rpm
Kiihtyvyys 0-100km/h 12,7s
Polttoaineen kulutus 4,2 - 4,3 l/100km, Koeajossa noin 6 litraa, Päästöt CO2 96-100g/km
Auton omamassa 1263 - 1288kg, Perävaunumassa 1230 - 1150kg
Pituus 4370mm, Korkeus 1485mm, Leveys 1809mm, Akseliväli 2662mm
Tavaratilan tilavuus 370l

Enjoy vakiovarusteina mm. IntelliLink -multimedia 7" kosketusnäyttö, vakionopeussäädin ja lämmitettävä ohjauspyörä. Enjoy More -paketti noin 570€ sis. mm. ilmastoinnin automatiikan, sadetunnistimen, automaattisesti himmentyvän taustapeilin, etusumuvalot ja pysäköintitutkat eteen ja taakse.

Innovation varustelu tarjoaa Enjoy Moren lisäksi mm. Opel Eye -kamera (liikennemerkki tunnistus, kaistavahti, törmäyksen esto alhaisissa nopeuksissa), sähkökäyttöinen seisontajarru, avaimeton ovien avaus ja lämmitettävät takaistuimen reunapaikat. Innovation paketti noin 580€ tarjoaa lisäksi AGR-istuimet,katvevaroittimen, peruutuskameran ja pysäköintiavustimen.





1 kommentti:

  1. Moikka. Hyvä teksti ooppelista! Oisin kuitenkin halunnut vielä kysellä tarkemmin tuosta Easytronic 3.0-vaihteistosta?

    VastaaPoista